(Online)Mediarecht & reclamerecht

Als advocaat gepromoveerd in de vrije meningsuiting heb ik ruime ervaring met onrechtmatige publicaties, de aansprakelijkheid van mediabedrijven, tussenpersonen of gebruikers en de rechtmatigheid van reclame campagnes.

In het media- en reclamerecht gaat het erom welke uitingen geoorloofd en welke ongeoorloofd zijn. Zo bevat het mediarecht regels over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor onrechtmatige uitingen van traditionele media, online media en steeds meer ook over de verantwoordelijkheid van makers van bijdragen zoals influencers.

Het reclamerecht bevat regels over (on)geoorloofde reclame. Deze regels zijn opgenomen in de Nederlandse Reclame Code, de (Europese) regels over labelling van producten, vergelijkende reclame, oneerlijke handelspraktijken of regels over reclame voor kansspellen.

“(Vermeend) onrechtmatige of ongeoorloofde uitingen kunnen een zeer grote impact hebben. Zo kunnen reputaties worden aangetast, maar ook grote investeringen voor reclame campagnes op het spel staan.”

 

Ik sta u graag bij met het juiste advies vóór publicatie. Als er een geschil dreigt, sta ik u bij als rustige en deskundige vertegenwoordiger, ook als de spanningen hoog oplopen.

 

Ik specialiseer mij onder meer in:

  • Strategisch advies over de rechtmatigheid van publicaties, reclamecampagnes en labelling;
  • Het beoordelen van de aansprakelijkheid van intermediairs, tussenpersonen en content creators;
  • Het voeren van kort gedingen;
  • Het voeren van procedures bij de Reclame Code Commissie.